Recenze knihy: Jak vytvořit obchodní tým
Základní teze knihy "Jak vytvořit obchodní tým, který je vždy úspěšný a vítězný" je, že při vedení týmu lidí (bez ohledu na to, co tento tým dělá) se musí zachovávat takzvané zásady cti. Jde o nepsaný kodex morálně-pracovních pravidel, které platí pro všechny členy týmu a ve všech situacích, předevších pak v těch složitých.
Blair Singer to krásně vysvětluje na fotbalovém zápase, kdy outsideři v zápase s papírově silným týmem nakonec s přehledem vyhrají. V takových vypjatých situacích mají totiž emoce sklon narůstat a inteligence jednotlivých členů týmu klesat, proto musí za emoce a inteligenci nastoupit něco, co tým provede celým utkáním tak, aby na konci byl vítězný. To "něco" jsou podle Singera právě zásady cti.
Mezi tyto zásady například patří povýšení týmového cíle nad individuální potřeby členů týmu, nebo neochota ohýbat (či dokonce porušovat) pravidla pro nejlepšího hráče týmu. Vychází se totiž z dlouho známého předpokladu, že harmonicky fungující tým začátečníků je efektivnější a hlavně výkonnější, než nefungující tým plný profesionálů. Nemá tedy cenu se zabývat jednotlivými vlastnostmi a dovednostmi členů týmu, dokud nemáte plně sladený systém fungování týmu.
Pojďme se tedy podrobněji podívat na některá pravidla, jak je navrhuje Blair Singer:
1) Povýšení týmového cíle nad individuální potřeby členů týmu. Představte si klasickou situaci v obchodním týmu, kde každý má své zadané úkoly a věnuje se svým klientům. Jakmile si každý hraje na vlastním písečku, nebo dokonce probíhají vnitřní souboje (například o klienta), tým se ničí zevnitř. Povyšte proto týmový cíl nad jednotlivé potřeby každého člena týmu tak, aby se především starali o týmové vítězství a teprve potom o individuální zásluhy.
2) Buďte odpovědní a umějte přiznat chybu. Je velmi snadné ukazovat prstem na cizí chyby a kritizovat je. Zaveďte proto "pravidlo očisty", že před každou kritikou kolegy si každý musí zamést před vlastním prahem.
3) Oslavujte všechna vítězství! V týmovém životě je mnoho všedních dnů a občas i nějaký ten neúspěch. Právě proto je potřeba oslavovat všechna vítězství, třeba i ta malá. Psychologie vítěze je často důvodem, proč zvítězil.
4) Neochota ohýbat (či dokonce porušovat) pravidla pro nejlepšího hráče týmu. Toto je životně důležité pravidlo. Jestliže chcete, aby tým fungoval, musí nastavená pravidla dodržovat naprosto všichni, včetně nejlepšího hráče týmu (tzv. "hvězda" týmu) a šéf (nebo ten, kdo pravidla nastavil). Jakmile se tak totiž přestane dít, lidé si toho okamžitě všimnou, přestanou je dodržovat také a pravidla se mohou vyhodit z okna.
5) Nikdy neopouštějte kolegu v nouzi. Snad ta nejdůležitější zásada, kterou Blair Singer zmiňuje v celé knize. Jakmile se členové vašeho týmu naučí podržet kolegu při náročné prezentaci před klientem, poradit s rozpočtem, navrhnout nové řešení pro nespokojeného klienta svého kolegy či mu prostě jen přinést kafe, když nestíhá, vznikne velmi zvláštní atmosféra, kde se jednotliví členové začnou považovat za něco více, než jen za pracovní kolegy, a ohromně tím vzroste důvěra a efektivita na pracovišti.
V knize pak naleznete konkrétní rady, jak se vypořádat s typickými situacemi, například jak usměrnit tým inteligentních lidí, z nichž si ale každý myslí a dělá svoje, protože věří, že je to tak správně. Tuto knihu bych doporučil všem, kteří se chtějí dále vzdělávat v oblasti vedení lidí a myslí to s vedením svého obchodního týmu vážně.
Kniha Jak vytvořit obchodní tým, který je vždy úspěšný a vítězný je skladem a stojí pouhých 194 kč.