Recenze: Podnikatelé desetiletí

Tato kniha vznikala v průběhu roku 2010, kdy oba autoři získávali podklady o všech vítězích na základě autentických rozhovorů se samotnými podnikateli, jejich přáteli, kolegy i konkurenty. I přes rychlé prolistování lze ihned poznat, že dílo je velmi kvalitně zpracováno a rozhodně se nejedná o nějaké sesumírování informací stažených z internetu.

Naleznete v ní totiž konkrétní rady, které se jednotlivým podnikatelům osvědčily (a ve kterých si často protiřečí, což je docela zábavné, ale podtrhuje to pravdivost reality - neexistuje žádný stoprocentně osvědčený postup pro všechny). Dále je textech uvedeno mnoho zajímavých informací, například milníky firmy (jak rostla, kde byly slabé chvilky apod.), případně graf obratu, anebo podrobnější informace o každém ročníku soutěže.

 

Člověk tak ocení lidský přístup Kateřiny Janků, když čte o tom, jak musela svým zaměstnancům sdělit, že nemá na výplaty, nebo pionýrské zápolení prvních měsíců života Student agency, kdy Radim Jančura sám v kanceláři o velikosti 2x5 metrů neměl ani pevnou linku a veškerá komunikace probíhala rozesíláním stovek faxových vzkazů. Oproti tomu se čtenáři tají dech nad nezlomným přesvědčením Tomáše Březiny získat v roce 1990 bankovní úvěr 100 milionů korun, kdy obešel všech 41 tehdejších bank a uspěl teprve až u 39. v pořadí.

 

Doslova vnitřní radost jsem měl, když jsem četl příběh Zbyňka Frolíka. Tento člověk je zcela oprávněně dnes zván na přednášky po různých vysokých školách, aby "zasel" své podnikatelské nadšení mezi studenty. Začátky se datují ještě za komunismu, kdy Zbyněk Frolík našel jedinou možnost, jak za tuhého režimu podnikat - prodejem květin, tehdy takzvané zemědělské přebytky. Tak prostě ve skleníku pěstovali růže, které pak prodávali před nemocnicí na Karlově náměstí a za jediné nedělní odpoledne tak vydělali tolik, kolik byla tehdejší Frolíkova měsíční mzda! Okamžitě tak vycítil příležitost na tehdejším uzavřeném trhu, investoval do skleníku a pěstoval růže i v zimě, až se s manželkou vypracovali na produkci 100 tisíc růži ročně. Po revoluci začal se svým nynějším podnikáním s nemocničními lůžky úplně stejně - používal zdravý selský rozum a zastával heslo "Nekrást a nebát se".

 

Příběhy jsou velmi čtivě napsány, mají rychlý spád a na ničem se čtenář vyloženě "nezasekne". Počítá se totiž s tím, že si tuto knihu koupí především lidé, kteří mají k podnikání blízko. Často v rozhovorech najdete skryté i neskrývané vtípky, zábavné historky ze života podnikatelů, jejich útrapy včetně "politicky nekorektního" a jasného určení viníka (kterým jsou z většiny podnikatelé sami a evidentně nemají problém uznat svoji chybu. Přes veškerou svou rozdílnost u každého lze najít společné znaky - své firmy si váží, prodat ji nechtějí, oceňují své loajální zaměstnance, ve své firmě odmítají odbory, podnikání je vyloženě baví a svůj úspěch neměří penězi. Jsou to všichni nástupci hodni velkého Tomáše Baťy, jehož heslo "Nenapodobovat, být v čele!" kraluje hned v úvodu celé knihy.

 

Kniha Podnikatelé desetiletí je skladem a stojí pouhých 199 kč.